När en person avlider måste du anmäla dödsfallet till olika aktörer om du vill ta del av engagemang den avlidna har haft. Dessa engagemang kan exempelvis vara försäkringar, utbetalningar av arv och ersättningar som anhöriga ska ta del av. Genom Afa gör du som anhörig en dödsfallsanmälan TGL. Detta kan du göra om den avlidna har haft en försäkring genom sin anställning eller genom sin registrerade partner
ska du anmäla dödsfallet till flera aktörer beroende på var den avlidne har haft sina engagemang. Har den avlidne haft en försäkring hos Afa genom sin anställning eller genom sin maka/make eller registrerad partner anmäler du dödsfallsanmälan. Som anhörig registrerar du dödsfallet och dig som efterlevande i Efterlevanderegistret.
Du gör en dödsfallsanmälan till Afa genom att ladda ner blanketterna. Fyll i alla uppgifter som efterfrågas och skicka sedan tillbaka blanketterna till Afa. Blanketter och adress finns här nedan.
Anmälan om dödsfall (TGL) (Ladda ned)
När den avlidna var försäkrad genom sin anställning.
Anmälan om dödsfall (TGL) (Ladda ned)
När den avlidna var försäkrad genom sin makes/makas, registrerad partners, sambos anställning.
Skicka handlingarna till:
Afa Försäkring
106 27 Stockholm
Registrera dödsfallet hos Efterlevanderegistret
För att du eller dödsboet ska kunna ta del av framtida utbetalningar av tillgångar och viktiga meddelanden som berör den avlidna via Efterlevanderegistret måste du registrera dödsfallet och dig som efterlevande.
Information om utbetalningar och andra viktiga meddelanden kommer från banker, företag, myndigheter och andra aktörer som den avlidna har haft ett engagemang med i sitt liv. Valfri anhörig registrerar sig enkelt online på webbplatsen i länken ovan.